Toyota bZ4X
aaaaaa
🍃 Stop Smog Go Beyond Zero. Brzmi znajomo ?
To jeszcze bardziej ekologiczna wersja hasła Toyoty, które doskonale znacie z aut tej marki.
Przez prawie 2 tygodnie, w ramach hasztag#EkoenTestuje, miałem okazję użytkować pierwszy, w pełni elektryczny model Toyoty – bZ4X
❓ No właśnie – co to za nazwa?
bZ – Beyond Zero, to seria modeli elektrycznych, cyfra to wielkość auta a X na końcu zdradza, że to auto uterenowione. 📚 I po bólu 🙂
↔ Cyfra 4, która określa wielkość auta sugeruje, że nie jest ono największe ale pozory mylą – bZ4X jest o 9 cm dłuższy od RAV4 i klasyfikuje się między nią a modelem Highlander.
🛋 We wnętrzu konserwatyści poczują się jak u siebie. Jest sporo nowoczesnego wyposażenia ale designem daleko jej do statku kosmicznego czy choćby futurystycznego Hyundaia IONIQ5, którego testowałem wcześniej. Dziwi brak schowka przed pasażerem oraz ładowarka indukcyjna umieszczona pod klapką. 🤔
🔋 Jak z ładowaniem ? Maksymalna moc ładowania to 150 kW. Producent nie przewidział możliwości wymuszenia podgrzania baterii przed ładowaniem DC. Pierwszy test na zimnej baterii zakończył się wynikiem poniżej 100 kW co zmusiło mnie do wymyślenia rozwiązania.
🛣 Znalazło się ono na pobliskiej trasie S79. Po kilkukrotnym wykorzystaniu pełnej mocy rekuperacji bateria szybko osiągnęła wyższą temperaturę pozwalającą na wykorzystanie pełnego potencjału ładowania.
📈 Wyniki każdorazowo kształtowały się między 148,5 a 149,2 kW. Praktycznie katalogowo i to przy temperaturze otoczenia oscylującej wokół 0 st.C. ⛄
🚙 Testowana wersja miała napęd na obie osie i łączną moc 218 KM.
Ciekawy jest fakt, że przednionapędowa wersja ma jeden silnik o mocy 204 KM a wersja XMODE ma dwa silniki po 109 KM każdy. Środek ciężkości położony jest dość nisko dzięki czemu w zakrętach nie czujemy gabarytów tego SUV’a.
Bateria ma 71,4 kWh netto a aby ją naładować od 10 do 80% potrzeba około 30 minut.
Co ciekawe, gwarancja na baterię to 1 000 000 km. Oczywiście jest to opcjonalne rozszerzenie wymagające corocznej kontroli ogniw ale pokazuje, że japończycy są pewni swojego produktu i nie bez powodu kazali na niego tyle czekać. 👏
📸 Wbrew pozorom nie było zbyt dużo czasu aby zrobić zdjęcia ale kilka dla ilustracji tego testu powstało 🙂
EKOEN Toyota Central Europe – Polska. EV Klub Polska